Door de renovatie van de Maastunnel heeft Rotterdam vanaf deze zomer tijdelijk een oeververbinding minder. En is het des te belangrijker dat de bruggen over de Maas betrouwbaar functioneren. Negen bruggen kregen onlangs een moderne gestandaardiseerde besturing. Met als klap op de vuurpijl de Erasmusbrug.

“Als gemeente stoppen we veel energie in het op elkaar afstemmen van projecten”, zegt Helmer Heijden, beheerder civiele kunstwerken bij de gemeente Rotterdam. Zijn afdeling staat in voor de veiligheid en beschikbaarheid van onder andere beweegbare bruggen. “De renovatie van de Maastunnel gaat twee jaar duren. In deze periode zullen de bruggen over de Maas intensiever worden benut. Daarom moet de standaardisatie van de brugbesturingen klaar zijn voor we de tunnel afsluiten.”

Bedienfilosofie

Negen bruggen kregen een nieuwe besturing: de Erasmusbrug, Koninginnebrug, Rijnhavenbrug, Spoorweghavenbrug, Binnenhavenbrug, Piekbrug, Lodewijk Pincoffsbrug, Mathenesserbrug en Beukelsbrug. Naast lokale bedienposten zijn twee centrale bedienposten gerealiseerd: de Mathenesserbrug is geschikt gemaakt als centrale, in de bediencentrale Kop van Zuid is de bediening en besturing volledig gemoderniseerd. Heijden: “Als gemeente werken we toe naar één centrale bedienlocatie. Enkele bruggen waren al geclusterd, maar hun bedieningssystemen waren ongeschikt voor verdere centralisatie. De systemen waren ook oud: voor de besturing van de Erasmusbrug waren nauwelijks nog spares verkrijgbaar. Mede met het oog op onderhoud en beheer hebben we gekozen voor één leverancier. Een aantal brugbesturingen draaide op de Siemens S7-standaard. We zijn overgegaan op PCS 7. Door het hanteren van dezelfde bedienfilosofie hoefden onze brugwachters geen extra opleiding te krijgen. Ze waren heel snel vertrouwd met het nieuwe systeem.”

Reversed Engineering

De gemeente trok DWG Automation aan als partner voor het programmeren van de software. Deze Solution Partner van Siemens heeft onder meer ervaring met PCS 7 in de Rotterdamse gemalenwereld. DWG ging in bouwteamverband met de gemeente aan de slag. Lead engineer Pascal Booden beschrijft de uitdaging: “Wij moesten de besturing van alle bruggen uitpluizen om exact dezelfde functionaliteit weer mogelijk maken. Vooral de Erasmusbrug is zeer complex. En de Koninginnebrug dateert al uit 1929. Ook zij heeft deze state-of-the-art besturing gekregen.”

Strakke planning

De planning vergde een nauwe samenwerking tussen DWG en de gemeente. Ook de twee elektrotechnische aannemers, de combinatie BAM/Aevo en Istimewa, werden vroegtijdig betrokken bij het project. DWG gebruikte de simulatiemogelijkheid in PCS 7. Gemeente en aannemers konden hierdoor zien hoe de brug zou functioneren nog voor de nieuwe besturing er stond. Booden: “Op deze wijze konden we de inbedrijfstelling kort houden en kosten reduceren.” Als pilot werd de Rijnhavenbrug omgebouwd, gevolgd door de Mathenesser- en Beukelsbrug. Booden: “Daar hebben we veel van geleerd en in de standaardbesturing verwerkt. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met de bruggen op Kop van Zuid. Met als klap op de vuurpijl de Koninginnenbrug en de Erasmusbrug, die beide in één maand tijd een nieuwe besturing kregen.” Heijden: “Voor het testen van de Erasmusbrug hadden we in het contract 5 nachten voorzien. We wilden tempo maken om het wegvervoer en de scheepvaart minimaal te hinderen. In 10 dagen tijd was de hele brug weer in dienst en draaiende. Een fantastisch resultaat!”

Uitbreiding

Op Kop van Zuid en bij de Mathenesserbrug zijn twee centrale bedienposten gerealiseerd. De post op Kop van Zuid is 24/7 bemand aangezien de Maas tot het Rijksvaarwater behoort. Als back-up kunnen alle bruggen nog steeds lokaal bediend worden. In de toekomst kunnen andere bestaande en wellicht nog nieuw te bouwen bruggen eenvoudig worden ingekoppeld. Booden: “De ontwikkeltijd voor nieuwe brugbesturingen wordt steeds korter. Nu de standaard er is, kunnen we in principe voor een kleine brug in zes weken tijd de besturingssoftware maken. Iedere brug is echter anders. Je zal altijd een stukje specifieke programmering nodig hebben.”

Veiligheid

De gemeente beheert de beweegbare bruggen risicogestuurd, waarbij veiligheid en beschikbaarheid voorop staan. De nieuwe standaardbesturing maakt de bruggen veiliger. Booden: “We zetten safety PLC’s in. Die zorgen er bijvoorbeeld voor dat de slagbomen gegarandeerd dicht zijn voor de brug omhoog gaat. Ook moeten eerst de lampen aangaan voor de slagboom sluit. Als de helft van de lampen het niet doet, gaat de brug niet draaien. Onduidelijke signalering voor de scheepvaart wordt voorkomen. Dit alles op basis van een risico-inventarisatie die de gemeente aan het begin van het project heeft gedaan.”

Betrouwbaarheid

Met de nieuwe besturing kan men ook data generen en analyseren over de beschikbaarheid van de bruggen. De gemeente wil deze functionaliteit in de toekomst gaan gebruiken. Heijden: “Onder meer met het oog op preventief onderhoud willen we inzichtelijk hebben hoe vaak de bruggen gestremd zijn en welke specifieke onderdelen falen. De diagnostische functie van het systeem kan de downtime van bruggen beperken. Wat niet alleen beschikbaarheid verhoogt, maar ook kan leiden tot een kostenbesparing.” DWG Automation gaat als servicepartner van de gemeente het onderhoud van de brugbesturingen verzorgen en is daarbij ook verantwoordelijk voor het afhandelen van 2delijns storingen.

Reacties zijn uitgeschakeld voor dit artikel