In juni werd de LT-43 Annalijdia gedoopt. Het nieuwe visserijschip van familie Van Duijn heeft elektrisch aangedreven lieren voor de visnetten en nettenrollen. Deze innovatie van Dromec Drives & Winches in samenwerking met Siemens bespaart ruimte, energie en verhoogt het rendement van het vissen.

“Dergelijke lieren zijn van oudsher hydraulisch”, vertelt scheepseigenaar Klaas van Duijn. “Een hydraulisch systeem verbruikt veel energie omdat de pomp constant staat te draaien. Het is onderhoudsintensief en neemt veel ruimte in beslag. Met de elektrische lieren hebben we geen olie meer aan boord, geen lekkage, koppelingen en andere fratsen.”

Veelzijdig vieren

Voor de bouw van de lieren gebruikte Dromec visualisatietechnologie, drives en schakelmateriaal van Siemens. Samen selecteerden ze de juiste componenten en de meest geschikte configuratie. Zowel bij het ‘flyshooten’ als bij ‘twinrig’ moeten de lieren optimaal functioneren. De LT-43 Annalijdia past beide visserijtechnieken toe. “Bij flyshooting moeten de lieren snel, met relatief weinig kracht vieren en krachtiger halen”, zegt Joost Ressing van Dromec. “Bij twinrig moeten ze minder snel, maar veel krachtiger vieren.”

visserijschip

Innovatief traject

Het uitdagende aan innovaties is dat er nog geen referenties zijn. Ressing: “Tijdens de engineering hebben we getracht alle problemen te tackelen die we later in de praktijk zouden kunnen tegenkomen. Natuurlijk kun je niet álles op voorhand ondervangen. Dat besefte gelukkig ook Klaas van Duijn, die een toekomstgericht ondernemer is en niet terugdeinst voor innovatie en alles wat daarbij komt kijken.”

Eenvoudig bedienen

Om de bemanning snel vertrouwd te maken met het systeem besteedde Dromec veel aandacht aan de bediening. Achterop de brug staat een bedieningspaneel met twee joysticks waarmee de lieren volledig kunnen worden bestuurd. Op verzoek van de klant plaatste Dromec daarnaast een aantal kleinere joysticks, waarop bemanningsleden kunnen terugvallen die gewend zijn aan de hydraulische manier van bedienen. Dit is tevens een noodbediening voor als de iPC uit zou vallen om wat voor reden dan ook.

Ingebouwde intelligentie

Het systeem houdt bij hoe snel de lieren inhalen en hoeveel kabel er per lier wordt uitgegeven. Snelheden en krachten zijn van tevoren instelbaar en worden automatisch gecontroleerd. Het systeem zorgt ervoor dat het net bij het inhalen gelijkmatig naar het schip toe wordt gehaald en synchroon naar boven wordt getrokken. Als een net op de zeebodem vastzit, wordt automatisch bijgestuurd om beschadiging te voorkomen.

Service op afstand

De engineers van Dromec gingen twee weken mee proefvissen om aan boord de laatste zaken te finetunen. Ook over het onderhoud is goed nagedacht. Ressing: “In de visserij wordt hard gewerkt. Alle systemen aan boord, dus ook de lieren, moeten feilloos werken. Je zit een hele week op zee en wilt niet halverwege de week moeten omkeren omdat er iets niet werkt. We hebben daarom samen met de klant besloten de belangrijkste reserveonderdelen aan boord te houden. Onze engineers kunnen op afstand inbellen, meekijken in de besturing en parameters aanpassen.”

Precies en gebruiksvriendelijk

De LT-43 Annalijdia, gebouwd en opgeleverd door Thecla Bodewes Shipyards in Harlingen, heeft er inmiddels het eerste twinrig-seizoen opzitten. Klaas van Duijnen is heel tevreden over de prestatie van de elektrische lieren. “Ze draaien harstikke goed, zijn onderhoudsvriendelijk en een stuk preciezer dan hydraulische lieren. Aan de bediening moesten we even wennen, maar ook dat gaat inmiddels erg goed.”

Uitdagende omgevingen

Het project illustreert dat het DI-portfolio (Digital Industries) van Siemens niet alleen aan land, maar ook op zee veel toegevoegde waarde kan leveren. Dromec past de DI-technologie van Siemens al jaren toe. Het bedrijf bouwt naast lieren ook aandrijvingen, maar lieren vertegenwoordigen het grootste gedeelte van de omzet. Ressing: “Met lieren kun je lasten horizontaal en verticaal verplaatsen. De toepassingsmogelijkheden zijn enorm. We bouwen ze onder meer voor de visserij, zee- en binnenvaart, de offshore sector en renewables. Sinds enkele jaren bouwen we ook zelf de besturingen van onze lieren. Hiermee borgen we dat ze heel nauwkeurig verschillende taken kunnen uitvoeren. We gebruiken de DI-technologie van Siemens omdat die betrouwbaar, intelligent en degelijk is. Bovendien is ze bestand tegen uitdagende omgevingen zoals op zee.”

Sterke samenwerking

Naast standaardlieren bouwt Dromec specials. Zo heeft het bedrijf een speciale takel gemaakt om gereedschap naar boven te hijsen in windturbines. Voor Siemens is een specialist als Dromec een fijne partner, zegt Wim van Duijn, bij Siemens verantwoordelijk voor maritieme klanten. “Als bouwer van specials heeft Dromec veel applicatiekennis. Hun engineers kunnen gerichte en nauwkeurig vragen stellen over ons portfolio. Op die manier kunnen we samen snel tot de beste oplossing komen.”

Reageer op dit artikel