Automatisering draagt bij aan de veiligheid en energie-efficiëntie in de zeevaart. Kees Hoogendijk nam ons mee naar scheepswerf Bodewes in Hoogezand, waar vorig jaar twee high-tech coasters voor een Finse rederij zijn opgeleverd.

De “EEVA/VG” en “MIRVA/VG” vervoeren bulkgoederen, grote constructies en containers langs de Noordwest-Europese kust. Hoogendijk Electric leverde en installeerde de elektrische installatie, inclusief het power management systeem. De energievoorziening van de coasters is onder alle omstandigheden geborgd.

Zelfredzaamheid

Noodverlichting, alarm-monitoring, branddetectie en andere specifieke electrische voorzieningen dragen bij aan de veiligheid van de bemanningsleden. Zelfredzaamheid is op zee belangrijk, zegt Hoogendijk, die ook elektrische installaties voor binnenvaartschepen bouwt. “Bij een calamiteit op een binnenvaartschip kunnen de hulpdiensten snel aanwezig zijn. Als je op zee zit, staat de brandweer niet meteen voor je deur. Alle faciliteiten op een zeeschip zijn dan ook geënt op het overleven. Deze coasters hebben bijvoorbeeld een ruimte met zuurstofvoorziening aan boord. De schepen kunnen volledig elektrisch worden aangedreven om, in geval van nood, met beperkte snelheid veilig de volgende haven te bereiken.”

IJsklasse

De coasters kunnen zowel op gasolie als biodiesel varen, waarbij men eenvoudig kan omschakelen van de ene brandstof naar de andere. Verder kan elektrische energie worden toegevoegd aan de schroefas. Hoogendijk: “Gezien hun vaargebied moeten de schepen een grote ijsklasse hebben. Ze varen niet alleen achter ijsbrekers aan, maar moeten ook zelf ijs kunnen breken. Daar heb je extra vermogen voor nodig. De hoofdmotor levert 1600 kW en we kunnen 800 kW elektrisch toevoegen.”

Zes vaarmodi

De schepen hebben zes vaarmodi. De hoofdmotor, die de schroef aandrijft, kan op een constant toerental draaien, maar het toerental kan ook fluctueren. Op die manier kan men energiezuinig varen. “De ingebouwde Power Take In /Power Take Off laat de generatoren werken als elektromotoren. Als je bijvoorbeeld een tijd op halve kracht vaart, kan je het boordnet voeden vanaf de hoofdmotor en de boegschroef met een generator. Het feit dat de energievoorziening aan boord op meerdere manieren geregeld kan worden, borgt ook de bedrijfszekerheid. Wat er ook gebeurt, de schepen zijn altijd voorzien van energie.”

Bediening

Ook bedienings- en gebruiksgemak was een specifieke eis van de klant. De stuurman moet met zo min mogelijk handelingen zoveel mogelijk acties kunnen uitvoeren. Het aantal storingen in de elektrische installatie moet minimaal zijn. “Daar heb je automatisering voor nodig. Een storing in een van de installaties is meteen zichtbaar op de brug.”

Betrouwbaar

De compacte schakelkasten zitten vol Siemens-technologie. De air circuit breakers en andere componenten van Siemens zijn geschikt voor hogere scheepsvermogens. Reserveonderdelen zijn wereldwijd verkrijgbaar. “Met name in de zeevaart heb je betrouwbare componenten nodig, die overal beschikbaar zijn. Het laatste wat een reder wil, is dat hij zijn schip moet stilleggen omdat hij moet wachten op spare parts. Ieder uur stilliggen kosten handenvol geld.”

In 2016 ontving Kees Hoogendijk in het RTL7-programma De Succesfactor de succes-award voor ondernemerschap in de scheepselektrotechniek. Een mooie opsteker voor zijn bedrijf, dat in 16 jaar tijd is uitgegroeid van een eenmanszaak tot een onderneming met tien medewerkers.

Reacties zijn uitgeschakeld voor dit artikel