Tankopslag- en -transportbedrijf Riho breidt zijn opslagcapaciteit uit. In Nijmegen automatiseerde VTS Technical Group twaalf opslagtanks voor plantaardige oliën en vetten. Voor de niveaumeting zijn Siemens SITRANS LR560-meters toegepast. Deze voor vaste stoffen ontwikkelde meters werden nooit eerder gebruikt om het niveau van vloeibare producten te meten.

De vestiging van Riho in Nijmegen heeft 40 opslagtanks voor plantaardige olieproducten en vetten met een totale capaciteit van 65.000 m³. Aangezien er tien nieuwe tanks bijkomen, zal de capaciteit vanaf maart 2020 groeien naar 88.000 m³.  Tot nu toe werden slechts elf tanks automatisch bediend. Voor de automatisering van de volgende twaalf tanks deed Riho een beroep op VTS Technical Group. Ivo van Hal, mede-eigenaar van VTS, was een paar jaar geleden ook betrokken bij de automatisering van de eerste elf tanks. “Als een automatiseerder eenmaal de eerste stap heeft gezet, is het efficiënt om met hem verder te gaan”, vertelt technisch operator Twan van Mourik. “Hij hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. We konden hierdoor zaken waar we tijdens de eerste automatiseringsfase tegenaan zijn gelopen, meenemen in de tweede fase en tevens terugvertalen naar de eerste fase.”

One-stop-shopping

Net als in de eerste fase leverde Siemens veel technologie. Daaronder PLC’s en SCADA, frequentieomvormers, druk- en temperatuursensoren, niveauschakelaars en klepstandstellers. Van Mourik: “Wij wilden bij dezelfde leverancier blijven. Dan heb je geen schappen vol reserveonderdelen van allerlei verschillende merken.” Van Hal: “Voor ons betekent one-stop-shopping dat we slechts een beperkt aantal contactpersonen hebben. Aangezien onze automatiseringssystemen op Siemens gebaseerd zijn, kijken we ook voor instrumentatie graag naar Siemens. Dit heeft voordelen bij de integratie. Bovendien heeft Siemens veel branchekennis. Men kon ons goed adviseren over vergelijkbare toepassingen.”

Unieke niveaumeting

Bovenop de tanks bracht VTS niveaumeters aan van het type SITRANS LR560. Deze zijn ontwikkeld voor vaste stoffen. Het is de eerste keer dat ze gebruikt worden om het niveau van vloeibare producten te meten. Van Hal: “Voor de eerste elf tanks hebben we destijds SITRANS LR260 gebruikt. Deze meten tot maximaal 30 meter. Omdat een aantal nieuwe tanks 34 meter hoog zijn, moesten we op zoek naar een andere oplossing. Van Siemens kregen we een demometer om te testen. We hebben de SITRANS LR560 meteen voor alle twaalf tanks besteld. Ze meten tot op de millimeter nauwkeurig!” Suilem Aznague, sales engineer procesinstrumentatie bij Siemens, hoort het graag: “Ook voor ons als leverancier is dit een spannende toepassing. We hebben deze niveaumeters nooit eerder ingezet voor vloeibare lading. Soms moet je samen met een technisch partner en een eindklant de stoute schoenen durven aantrekken. Uiteraard hebben we alles op voorhand goed uitgezocht. We leveren niets waarvan we verwachten dat het niet werkt.”

Applicatiekennis

Van Hal: “Het uitdagende aan dit project was dat de operators de tanks jaren handmatig, met veel Fingerspitzengefühl hebben bediend. Dát te vertalen naar een technisch ontwerp is complex. Je moet kleppen automatisch openen en sluiten zoals het vroeger met de hand werd gedaan. Heel nauwkeurig, dus. Dat red je alleen met een software-engineer die begrijpt wat de klant bedoelt, kennis van de applicatie heeft en niet alleen in nullen en enen denkt.” Van Mourik: “VTS kijkt verder dan de software. Men kijkt ook wat er in het leidingenwerk gebeurt als zaken worden aangepast.”

Nauwkeurig afvullen

Via leidingen zijn de tanks verbonden met een hal voor het afvullen van tankauto’s. Dit moet goed gedoseerd gebeuren. Van Mourik: “We willen de afvulkleppen heel nauwkeurig kunnen bedienen. Met de klepbesturing van onze eerste elf tanks waren we niet tevreden. Daarom hebben we ditmaal voor klepstandstellers van Siemens gekozen. We zijn door Siemens getraind om de kleppen te leren kalibreren.”

Veel mogelijkheden

De automatisering van de tanks draait inmiddels enkele weken naar volste tevredenheid. Van Mourik: “Automatische bediening is efficiënter dan handmatig bedienen met slangen. Bovendien is de kwaliteit geborgd: al onze tanks zijn dedicated en hebben hun eigen leidingenwerk om productvermenging te voorkomen.” Van Hal: “Het is een mooie installatie met veel mogelijkheden. Vroeger kon Riho alleen producten verpompen van het schip naar de tank en vervolgens van de tank naar de vrachtwagen. Inmiddels kan men ook van tank naar schip, van vrachtwagen naar tank en van vrachtwagen naar schip verpompen.”

Verdere uitbreiding

De vraag van handelaren die klant zijn bij Riho naar bijkomende opslagcapaciteit groeit. Daarom breidt Riho zijn tankpark op de vestigingen Nijmegen en Dodewaard de komende jaren verder uit. In Nijmegen zijn de tien nieuwe tanks van fase drie al in gebruik, maar nog niet geautomatiseerd. Ook fase vier, de bouw van extra tanks en een nieuwe afvulhal, is al gepland.

Reageer op dit artikel