Batterijsystemen voor energieopslag kunnen zowel aan land als in de scheepvaart een grote bijdrage leveren aan de energietransitie. EST-Floattech, Pon Power en Topec lanceerden onlangs het prototype van een hybride microgrid-container met brede toepassingsmogelijkheden voor (tijdelijke) duurzame energievoorziening.

De roots van EST-Floattech liggen in de maritieme sector. Het bedrijf ontwikkelt en bouwt energie(opslag)systemen op basis van lithium-ion-polymeer batterijen met bijbehorende managementsystemen en controle-units. Ze worden onder meer ingezet op volledig elektrische schepen of schepen met een hybride aandrijving. Aan boord van schepen zorgen microgrids sinds jaar en dag voor lokale energieopwekking en -distributie. In het kader van de energietransitie worden dergelijke grids ook steeds aantrekkelijker voor toepassing op het land.

Hybride microgrid-container

De technologiepartners lanceerden onlangs het prototype van een hybride microgrid-container op basis van zonnepanelen, batterijtechnologie en dieselgeneratoren. EST-Floattech leverde de batterijen, Pon Power de zonnepanelen en generatorset. Topec integreerde alle componenten in een robuuste, compacte 20 voets-container en ontwierp het power management systeem dat alle componenten laat samenwerken op basis van PLC-techniek. Vervolgens is het geheel gekoppeld aan de CAT-zonnepanelen die op het dak bij Pon Power liggen. Nico Olsthoorn, Project Engineer bij Topec: “Siemens heeft meegedacht over de omvormers. We kennen de producten van Siemens al langer en weten dat ze kwalitatief hoogwaardig zijn. Door de brede range omvormers die Siemens aanbiedt kunnen we klanten met kleine en grote vermogens bedienen. De aansturing vanuit de PLC was eenvoudig te integreren aangezien we goed bekend zijn met de PLC-systemen van Siemens.”

Mobiele stroomvoorziening

Onder meer in Scandinavië is de belangstelling voor de hybrid microgrid container groot. Op Noorse bouwplaatsen worden nog veel dieselgeneratoren ingezet, maar de overheid wil het verbruik van fossiele brandstoffen terugdringen. Walter van der Pennen, Business Development Manager bij EST-Floattech: “De hybride microgrid-container is geschikt als mobiel energiesysteem voor afgelegen plants die niet zijn aangesloten op het elektriciteitsnet. Je kunt hem ook inzetten voor het opladen van elektrische wagens of elektrisch bouwmaterieel. Bedrijven met een elektrisch wagenpark moeten hun aansluiting op het elektriciteitsnet vaak verzwaren. Een charging container met batterijtechnologie en bijvoorbeeld zonnepanelen kan een duurzaam, goedkoper alternatief zijn.”

Emissie- en geluidsarm

“Met de hybride microgrid-container kijken we verder dan alleen het gevraagde vermogen en beschikbare budget. We gaan ook het gesprek aan over de duurzaamheidsambitie van klanten. Hybride oplossingen voor tijdelijke energievoorziening en -opslag hebben lagere emissiewaarden, veroorzaken minder geuroverlast en zijn stiller dan bijvoorbeeld dieselgeneratoren.”

Op maat gemaakt

Met het prototype willen de partners vooral laten zien welke mogelijkheden er bestaan voor duurzame en betrouwbare mobiele energieopslagsystemen. “De uiteindelijke oplossingen die wij samen met technologiepartners en systeemintegratoren ontwerpen, zijn altijd maatwerk. De beschikbare ruimte en de energie-infrastructuur waarover een klant al beschikt spelen bijvoorbeeld een rol. In sommige gevallen zullen een dieselgenerator met batterijen of alleen zonnepanelen met batterijen volstaan, maar we kunnen ook complexere installaties leveren. Onze toegevoegde waarde ligt vooral in het koppelen van het microgrid met de omgeving. Je kunt wel een container met batterijen huren, maar dan moet je hem altijd nog interfacen met de lokale infrastructuur. Van dat laatste stuk hebben wij gezamenlijk veel verstand.”

Reageer op dit artikel