In samenwerking met Kemper en Van Twist (KVT) heeft Siemens Cranes zes Rubber Tyred Gantry (RTG) Cranes gemoderniseerd voor de Qasim International Container Terminal van DP World in Pakistan. De integratie van een nieuw powerpack leidt tot een reductie van het brandstofverbruik en de emissies.

De ECO1 RTG’s stonden de afgelopen jaren op de terminal van DP World in Vietnam, die wordt gesloten. Alle kranen worden gemodificeerd en naar andere terminals van DP World gebracht. In dit geval naar de Qasim International Container Terminal in Pakistan.

State-of-the-art

Siemens ontwikkelde een maatwerkoplossing met de focus op een energiezuinige aandrijving en slimme automatisering tegen minimale investeringskosten. De kranen zijn uitgerust met state-of-the-art ECO4-technologie. Het geïnstalleerde powerpack voldoet aan de eisen van de terminaloperator, verbetert de beschikbaarheid van de kranen en is duurzaam.

Sterk partnership

De grootste uitdaging was de periode van slechts 20 weken waarbinnen de ombouw moest plaatsvinden. Vertraging was geen optie. Siemens was als hoofdaannemer aangewezen op ondersteuning door een partner voor de paneelbouw. KVT hielp bij de productie en installatie van het powerpack. “KVT heeft een sleutelrol gespeeld om dit project tot een succes te maken”, zegt Marcel Groen, projectmanager bij Siemens. “De betrokkenheid en flexibiliteit waren zeer groot. Martijn Friederichs van KVT is naar Vietnam gevlogen om te borgen dat de powerpacks mechanisch perfect zouden passen en functioneren.”

Zuinig en efficiënt

De kranen zijn uitgerust met een dieselmotor gekoppeld aan een generator, die de Sinamics aandrijvingen van energie voorziet. Het geavanceerde motormanagement-systeem op basis van Simotion kan een brandstofbesparing van 50% opleveren. De kranen worden dus veel energiezuiniger, wat voor de terminaloperator betekent dat de operationele kosten dalen. Bovendien wordt op deze wijze ook de emissie van schadelijke stoffen gereduceerd. Na de installatie van de kranen op de Qasim International Container Terminal in Pakistan heeft deze een capaciteit van 1,85 miljoen TEU.

Reageer op dit artikel